يكي از مشكلات نابينايان در آموزش، فرايند ياد دهي، يادگيري رياضيات مي باشد كه البته تحقيقات بسيار و تلاش هاي فراواني براي حل اين مشكل انجام گرفته است؛ اما متأسفانه هنوز شاهد نابينايان و كم بيناياني هستيم كه علي رغم علاقه به رياضيات نمي توانند و يا بهتر است بگوییم مي ترسند كه به مطالعه در اين زمينه بپردازند.
در كشور ما نيز نابينايان و كم بينايان از اين قاعده مستثني نيستند.
با پيوند دادن يافته هاي مختلف در جهان در اين زمينه شايد بتوان راهي يافت براي آموزش رياضيات به نابينايان و كم بينايان.
بر اين اساس ما در انجمن علمي، فرهنگي موج نور اصفهان با همكاري خانه ي رياضيات اصفهان و دوستاني در خارج از كشور تصميم گرفتيم تلاشی در اين زمينه را آغاز نماييم؛ شايد بتوانيم گامي هر چند كوچك در زمينه آموزش رياضيات به نابينايان و كم بينايان اين مرز و بوم برداريم.
با توجه به آنچه گفته شد با بر قراری ارتباط بین کارشناسان داخلی و خارجی اولين جلسه در اين زمينه در تاريخ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ به صورت Online تشكيل گرديد و قرار است اين جلسات ادامه يابد.
گزيده اي از جلسات برگزار شده به حضور شما تقديم مي شود تا ضمن آشنايي با مبحث مطرح شده، اگر نظري در اين زمينه داريد به ما منتقل نماييد تا از آن در پیش برد بحث، استفاده نماييم.
قبل از اين كه لينك هاي دانلود را برايتان درج نماييم صورت جلسه ي اين جلسه را به صورت متني به حضورتان تقديم مي كنيم.
حاضرين در جلسه: خانم ها: هانی، مریم جاهد و آقایان: مهندس رضايی، ايزدی و بابک شاه منصوری
جلسه با معرفی حاضرين شروع شد و در ادامه نکات زير مطرح شد. (مطلب به صورت خلاصه نوشته شده)
خانم هانی؛ مشکلات اصلی:
آقای مهندس رضايی: خود معلم ها در بسياری مواقع خودشان نابينا بوده اند و خودشان پايه رياضی ضعيفی دارند و حالا بايد رياضی درس دهد. اين مساله در راهنمايی و دبيرستان خيلی بدتر است. چون اين بچه ها به کلاس عادی فرستاده می شوند و معلم کلاس عادی روی تخته می نويسد. از اين جهت به نظرم يکی از پايه ای ترين کارها اين است که معلم ها را آموزش دهيم که هم رياضی را بهتر بفهمد و هم ببيند چطور می تواند رياضی را به نابينايان درس دهد.
اگر خيلی بچه ها علاقمند باشند و نخبه باشند ممکن است خودشان را پيشرفت دهند و در موارد استثنا بتواند سراغ رشته رياضی بروند. ولی اين موارد استثنا بوده اند و خيلی نادر.
متاسفانه آموزش و پرورش استثنايی کشور استخدام معلم رياضی ندارد. حالا تازه معلم پشتيبان هم که می آيد با هزار زحمت به شاگرد نابينا کمک کند، خودش رياضی نمی داند. بعد به سطح دبيرستان که می رسيم معلم اصلن خودش رياضی نمی داند.
به شاگرد نيمه بينا هفته ای ۲ ساعت معلم رابط می دهيم. به شاگرد نابينا هفته ای ۴ ساعت می دهيم. اگر راهش دور بود ۵ ساعت. حالا اينکه اين معلم رياضی بداند هيچ تضمينی ندارد.
آقای ايزدی: آموزش رياضی ما خيلی ضعيف بود. معلم رابط که بيشتر نقش اش سرکشی بود و خودش بلد نبود رياضی رو. در تجربه من این است که معلم رابط من معلم عربی بود.
خانم هانی: با توجه به همه مشکلات گفته شده، به نظر مياد نميشه همه چيز رو حل کرد. و بهتر است که از يک مقطع مشخص شروع کنيم. به آقای دکتر رجالی هم گفتم که پيش از اينکه سراغ معلم ها برويم بايد خودمون چيزی داشته باشيم.
بابک شاه منصوری: اگر بخواهيم سراغ راه حل بزرگی برويم شايد کار سختی باشه و بهتر است متمرکز شويم. يک مساله آموزش معلم هاست و مساله ديگر اينکه معلم با چه ابزار و روشی بتواند موضوع رو به دانش آموز انتقال دهد. بهتر است روی مورد دوم متمرکز شويم و مثلا بگوييم برای مقطع اول تا سوم ببينيم چه ابزارهايی می توانيم اينجا در کانادا پيدا کنيم و برای شما بفرستيم تا با هم ببينيم کدام موارد رو ميشه برای بچه های ايران استفاده کرد.
مريم جاهد: شايد حتی بهتر باشه که از يک مقطع شروع کنيم و نه مثلا اول تا پنجم. کار ديگری که ما می توانيم بکنيم اين هست که ببينيم درسيستم کانادا برای آموزش معلم چه ميکنند؟ چه کارگاه های آموزشی و workshopهايی هست؟
مهندس رضايی: يه کمک ديگر اين هست که در هر مدرسه يک معلم که رشته اش رياضی باشد بيايد و کمک کند.
بابک شاه منصوری: اين ايده خوبيه و شايد بشه در ادامه از معلم های بازنشسته بخواهيم که به ما کمک کنند برای آموزش رياضی به بچه های نابينا.
مهندس رضايی: در کل ۲۳ مدرسه نابينایی در ايران داريم. جمع بندی کار از نظر من اين است: ۱) ابزار ۲) معلم ۳) کتاب
در تهران همه ی مقاطع را داريم.
از طرف بنياد آموزشی هيوا (خانم مريم جاهد)
از طرف خانه رياضيات
جلسه بعد ۲۰ ارديبهشت دوشنبه ساعت ۸ صبح
اولين قسمت از اولین جلسه ی اين مبحث را با حجم حدود ۱۶ مگابایت و زمان تقریبی ۱۷ دقیقه از لینک زیر دانلود نمایید.
آموزش ریاضی به نابینایان جلسه ی اول، قسمت اول
و دومین و آخرین قسمت از جلسه ی اول را با حجم تقریبی ۱۶ مگا بایت و زمانی حدود ۱۸ دقیقه از لینک زیر دانلود نمایید.
آموزش ریاضی به نابینایان جلسه ی اول، قسمت دوم
به امید روز های روشنتر.