استانداردهایی برای مناسب سازی برنامه ها برای نابینایان و کم بینایان
- استفاده از اشیاء استاندارد برنامه نویسی (که بطور پیشفرض در سیستم عامل به کار رفته) در ساختار نرم افزارها از قبیل:
- Edit box
- Combo box
- Button
- checkbox
- Radio button
- دیگر اشیایی که در این سند ذکر نگردیده است.
- ایجاد امکان Tab stop برای حرکت بر روی اشیاء با استفاده از کلید Tab.
- به صورتی که بتوان با کلید Tab روی تمام اشاء و کنترلها (مثل دکمه ها، جعبه متن و ...) حرکت کرد
- مرتب سازی tab index ها به ترتیب اهمیت هر گزینه و اولویت دسترسی به آن در نرم افزار.
- به صورتی که ترتیب حرکت با دکمه Tab مطابق با سیر منطقی نرم افزار باشد.
- پشتيباني کامل از صفحه کليد و اختصاص کليدهاي ميانبر براي دسترسي به عملکرد ها و قسمتهاي مهم صفحه.
- مثال: همانند Ctrl+S که کار ذخیره کردن را در بیشتر برنامه ها انجام می دهد.
- ایجاد امکان تغییر در محتوای اشیا با استفاده از صفحه کلید.
- به نحوی که ایجاد تغییرات لازم روی اشیا و کنترلهای مختلف منحصر و یا مشروط به استفاده از موس نباشد.
- مثال: زمانی که در برخی سایتها یا نرم افزارها انتخاب یک تصویر از چند تصویر جایگزین شیء Radio button میشود.
- ایجاد برچسب متنی برای تمام اشیاء.
- مثال: گاهی یک تصویر بدون برچسب کار یک دکمه را انجام می دهد.
- در اغلب زبانهاي برنامه نويسي .Net خصوصیاتی براي کامپوننتها پيش بيني شده به نام هاي accessible description و accessible name که چنانچه اين property ها معادل با متني که روي صفحه است، مقدار دهي شود، نرم افزار صفحه خوان براي خواندن محتواي آن کامپوننت از آنها استفاده مي کند.
- تعریف حالت دوم (ضربه ای یا گویا) برای تعامل های کشیدنی و رها کردنی در خصوص ژست های لمسی.
- تعریف حالت دوم (کلید میانبر یا گویا) برای تعامل های کشیدنی و رها کردنی در خصوص حرکت های موسی.
- تولید پیامهای متنی که به صورت Tooltip نمایش داده می شوند.
- خواندن پیامهای راهنمای ابزار (Tooltip text) برای نابینایان با مشکل همراه است و در بیشتر موارد ممکن نیست. و تولید پیامهای جایگزین الزامی به نظر می رسد.
- این پیامها بهتر است به صورت پنجره های جدا از برنامه باشند (مانند Message Box).
- ایجاد تضاد رنگ برای کم بینایان.
- ایجاد امکان دسترسی به مهمترین گزینه های مورد نیاز کاربر (گزینه های پرکاربرد) در یکجا.
- استفاده از ScreenReaderAPI یا رابط برنامه نویسی نرم افزار مختص به صفحه خوان جهت معرفی تمام رخداد های برنامه به صفحه خوان و ایجاد امکان دسترسی کاربر به تمامی امکانات نرم افزار از طریق صفحه خوان.
- چنانچه از این پتانسیل بهره گرفته شود، چالش هایی نظیر غیر استاندارد بودن کنترل های به کار رفته در نرم افزار، عناصر مشکلساز گرافیکی و عدم دسترسپذیری نرم افزار برای نابینایان، به کلی از میان خواهد رفت و با یک کد نویسی ساده، امکان دسترس پذیر شدن نرم افزار مذکور، فراهم می گردد.